Współcześnie w przestrzeni miejskiej jest coraz mniej wolnego miejsca. Ruch miejski, ciasna zabudowa, coraz większa liczba aut na ulicach, wymuszają wręcz poszukiwanie nowych miejsc parkingowych. Nowoczesnym i zyskującym na popularności rozwiązaniem są parkingi wielopoziomowe. Mogą one mieć formę nadziemną albo podziemną (pod budynkami). Koszty powierzchni kondygnacji podziemnej i nadziemnej są podobne, stąd istotne jest takie ukształtowanie parkingu, by planowana liczba miejsc na samochody zajmowała jak najmniejszą przestrzeń, a równocześnie spełniała wymogi formalne.
Zgodnie z nowelizacją warunków technicznych dotyczącą parkingów i stanowisk postojowych, wprowadzono minimalne wymiary miejsc postojowych, które wynoszą dla samochodu osobowego: 2,5 m (szerokość) na 5 m (długość), samochodu osobowego użytkowanego przez osoby niepełnosprawne (3,6 m na 5 m), samochodu ciężarowego (3,5 m na 8 m), autobusu ( 4 m na 10 m).
Parkingi wielopoziomowe najlepiej sprawdzają się w centrach wielkich miast, przy biurowcach i na dużych osiedlach mieszkaniowych, na których brakuje miejsca do zaparkowania samochodu. Parkingi tego typu są w pełni zautomatyzowane, stanowią komfortowe i bezpieczne rozwiązanie dla zatłoczonych centrów miejskich, w których wciąż brakuje miejsca na postój i zaparkowanie samochodu.